ВО "Свобода"

ENG

20 липня
"У Хмельницькому ВО "Свобода" має найвищий рівень підтримки серед політичних партій"
"У Хмельницькому ВО "Свобода" має найвищий рівень підтримки серед політичних партій"

Володимир Гончарук ‒ про основні здобутки і наболілі проблеми міста.

Ще зі студентських років цікавився політикою. На 5-му курсі прийшов на передвиборчу зустріч з Олегом Тягнибоком і після того написав заяву в партію. "Це був грудень 2009-го, ‒ згадує Володимир. ‒ У жовтні 2010 року на чергових місцевих виборах мене обрали депутатом міської ради, а коли Олександр Симчишин став міським головою Хмельницького, то запропонував мені бути в його команді на посаді заступника. Ці обов'язки виконую досі". Спілкуємося зі свободівцем про те, як відтоді змінився Хмельницький, що з задуманого вдалося реалізувати і які проблеми ще треба розв'язувати.

Як за останні три роки змінилося місто

"Насамперед місто стало відкритішим у роботі з громадою. У нас з'явилися різні види сервісів, які залучають молодих людей до життя міста. Бо досі будь-який контакт мешканців з органами місцевого самоврядування полягав у написанні заяви чи звернення, і це стримувало велику кількість молодих ініціативних людей. Але після того, як Олександр Симчишин став міським головою, ми запровадили електронні звернення, і тепер можна просто зайти на сайт міської ради, написати і відправити… Повідомлення має статус офіційно надісланого листа. Крім того, у статуті територіальної громади міста Хмельницького ми прописали можливість подавати електронну петицію, яку в разі набрання 500 голосів автоматично повинен розглянути виконавчий комітет. Також маємо портал "Відкрите місто", відповідно до якого будь-хто може сфотографувати проблему, надіслати фото на сайт з описом, і відповідні структури досить оперативно на це відреагують. Ще один пункт ‒ проект "Відкритий бюджет", який ми запровадили спільно з фондом "Східна Європа". Це візуально сприйнятлива картинка, на якій зображено, з чого складається міський бюджет і його видаткова частина, щоб кожен міг побачити, куди розподіляють гроші. А ще ми виграли грант на консультативну допомогу щодо реалізації проекту My city, який полягає у створенні порталу відкритих даних міста. Хочемо, щоб на одному сайті були всі дані муніципалітету ‒ від власників тимчасових споруд до отримувачів матеріальної допомоги.

Стосовно культурної сфери, то останніми роками у нас значно побільшало фестивалів. Доти в нас була з цим проблема, місто було доволі "сухим", хоча у Хмельницькому багато ресторанів і кафе на душу населення через потужно сформований середній клас (у Хмельницькому ‒ один з найбільших в Україні гуртових ринків, ‒ ред.). Протягом двох останніх років ми започаткували різдвяний ярмарок, рок-фестиваль Rock&Buh на березі Південного Бугу, зробили ребрендинг "Джаз фесту", до Дня молоді 30 червня провели My fest, а наприкінці літа проведемо фестиваль Respublica, який цього року перенесли у Хмельницький з Кам'янця-Подільського… У галузі освіти нам вдалося позбутися сумновідомих поборів з батьків: ми заборонили збирати кошти на будь-яке матеріальне або організаційне забезпечення школи. Сьогодні гроші на ці потреби виділяють з міського бюджету. На кожну школу створили фонд ‒ 100 грн на дитину для забезпечення дрібних потреб: придбання побутової хімії, прибирання, невеликі поточні ремонти тощо.

Стосовно охорони здоров'я, то ключовою зміною є проект "Ліки на тумбочку", який започаткував наш міський голова. Кожен хворий, що потрапляє в лікарню, має право на елементарні ліки (на дверях кожної палати є відповідний перелік). Крім того, здійснюємо внутрішні ремонти в багатьох відділеннях лікарень. Також Хмельницький став містом-переможцем, яке отримало кошти на розвиток інфраструктури від Європейського інвестиційного банку в обсязі 7 млн євро. Половину з цих коштів витратимо на термомодернізацію, утеплення будинків, заміну вікон у всіх місцевих закладах охорони здоров'я.

В економічній сфері ми запустили низку цікавих проектів, один з яких ‒ "Громадська ініціатива". Громадські організації подають свої проекти за умови, що вони самі зможуть профінансувати не менше ніж 15 % від їхньої загальної вартості, решту дає міська рада. Вже третій рік обираємо переможців, і за цей час вдалося реалізувати до 30 проектів в охороні здоров'я, сфері ЖКГ, освіті, культурі, ще 11 перемогли цього року. Також у нас діє "Бюджет участі" ‒ платформа, яка дає змогу обирати проекти, що їх будуть реалізовувати самі управління міської ради. На цій платформі громадяни голосують за проекти, які на їхню думку, влада має здійснити".

Бюджет і додаткові фінансові витрати

"Грошей ніколи не вистачає. Бюджети зросли лише в територіальних громадах, які об'єдналися. Якщо до централізації село чи селище отримувало 15 % прибуткового податку (ПДФО), що є основним для формування бюджету, то після об'єднання вони отримують 60 %. Але об'єднані громади на території області отримують більше коштів тому, що менше грошей іде в обласний бюджет. Щодо Хмельницького, то в нас як було 60 % ПДФО, так і залишилося, тобто якогось ефекту від децентралізації місто не відчуло, окрім акцизного податку на алкоголь і тютюн та податку з надання адміністративних послуг, яких не було раніше в місцевому бюджеті. Натомість у нас значно побільшало витрат, зокрема на перевезення пільгових категорій громадян (ця сума сягає майже 100 млн грн). Право на пільгове перевезення дає держава, а в бюджетному кодексі прописано, що вона повинна забезпечити для цього й відповідний ресурс. Але де-факто так не відбувається.

Друга стаття витрат ‒ відшкодування різниці в тарифах. Річ у тому, що певні складові тарифу ‒ занижені. Наприклад, на гаряче водопостачання встановлено 0 % втрат в мережах. А ми знаємо, що так бути не може. Це означає, що ми повинні їх відшкодувати, хоч насправді покривати ці витрати повинна держава. З одного боку, прем'єр каже, що цифри рентабельні і що НКРЕ встановила економічно обґрунтований тариф на ці складові, а з другого ‒ пише розпорядження до всіх керівників міст з вимогою відшкодовувати різницю в тарифах за власний кошт, тобто він визнає, що ця різниця є, а отже, тариф нерентабельний.

Ще однією серйозною проблемою є ПТУ. Дві третини студентів, які здобувають профтехосвіту, це не хмельничани, а тому, як правило, не лишаються працювати у Хмельницькому. Тобто місто, якому центральна влада передала витрати за ПТУ, фактично не отримує нічого взамін. Як на мене, це найлегший спосіб знищити профтехосвіту як таку. Чому знищити? Бо якщо сьогодні ми говоримо про майбутній розвиток промисловості, можливе економічне зростання в країні, то нам потрібні якісні кадри, і це питання державної ваги. Натомість більшість студентів ПТУ змушена працювати на 20-30-літньому обладнанні. Сьогодні ми потребуємо оновлення і цієї освіти, і самих кадрів, і системи передачі кадрів на підприємство, зрештою, оновлення системи оплати праці… Для того, щоб не вирішувати цей комплекс проблем, влада просто скинула все на муніципалітети, а ті, як правило, не мають достатньо коштів на розвиток ПТУ… При цьому на території області ці навчальні заклади утримують з обласного бюджету, а на території міст-обласних центрів ‒ з їхніх міських бюджетів…

Тож якщо ми говоримо про додатковий фінансовий ресурс, який сьогодні має місто, то це 100 млн грн з податку на акциз, а витрат за великими статтями у нас приблизно 300 млн грн… До того ж уряд ухвалив рішення підняти вчителям зарплати з 1 січня 2018 року. Чудова ініціатива. А хто має їх виплачувати? Органи місцевого самоврядування! А чому, коли освіта, охорона здоров'я і соціальний захист ‒ це повноваження держави, делеговані органам місцевої влади? Якщо ухвалюєте якесь рішення, то забезпечте його фінансовим ресурсом. Натомість уряд ухвалює рішення збільшити зарплати і каже вчителям йти до міських голів за грошима, тобто перекладає свою проблему на чужі плечі, не забуваючи гарно пропіаритись".

Боротьба за легалізацію найманих працівників

"1 січня 2017 року ухвалено закон, за яким органам місцевого самоврядування дозволили створювати відділи, які дублюють відділи охорони праці щодо моніторингу чи роботи з легалізації трудових відносин між найманими працівниками і роботодавцями. Відповідно до цього закону, тобто пункту 33-го, який регулює цю роботу, ми зараз активно виходимо на перевірки. Щотижня робимо їх 25-30. Приходимо до роботодавця і просимо оформити нелегальних найманих працівників (якщо такі є), а якщо вони цього не зроблять, то попереджаємо, що наступного разу накладемо на них штраф. Ці штрафи досить великі: за кожного нелегально оформленого працівника ‒ 110 тис. грн. Ці кошти йдуть у державний, а не міський бюджет, тому муніципалітет зацікавлений у тому, щоб роботодавці легалізували своїх працівників. Тоді працівник матиме соціальні гарантії, а податки, які роботодавець заплатить за нього, підуть в міську казну. Ми над цим працюємо і маємо непогані результати: кількість штатних працівників за останні два роки на території Хмельницького зросла на 6 тисяч осіб.

Також активно розв'язуємо сміттєву проблему міста. У лютому цього року встановили когенераційну установку на сміттєзвалищі, що спалює газ, який виробляється внаслідок бродіння харчових відходів. Установка переробляє метан, що заліг під сміттям, на електричну енергію. Електрику продають, а 13 % виручених коштів згідно з умовами договору отримує місто. І ось лише за травень на рахунки комунального підприємства надійшло 170 тисяч гривень. Також ми вже кілька разів проводили морфологію сміття, почали встановлювати підземні сміттєві контейнери, запустили екобус. Крім того, завершується розробка техніко-економічного обґрунтування на будівництво сміттєпереробного заводу; вже працюємо над тим, щоб залучити кошти, і уклали договір на розробку проекту кошторисної документації на реконструкцію нашого полігону ‒ хочемо його накрити, щоб зменшити шкідливі викиди в атмосферу.

Як хмельничани сприймають "Свободу"

"Хмельничани досить тепло ставляться до "Свободи". В нас немає такого поділу, коли міського голову сприймають відокремлено від партії, яку він представляє. На місцевих виборах громада міста голосувала як за міського голову, так і за партію, і ВО "Свобода" в результаті сформувало найбільшу фракцію у стінах міської ради. Тому ці процеси відбуваються паралельно. Зрозуміло, що підтримка міського голови загалом вища, ніж партії, це природно, але за останніми соцопитуваннями підтримка "Свободи" у Хмельницькому найвища серед політичних сил. Це результат нашої роботи, і хмельничани матимуть можливість оцінити її на наступних виборах".

Л. Б. Газета ВО "Свобода"